Wat is een sessie?
Een sessie is een (online) bijeenkomst tussen een hulpvrager en een hulpverlener waarin gezocht wordt naar wegen en methoden om een probleem op te lossen dat de hulpvrager op dat moment niet alleen lijkt te kunnen bolwerken of oplossen.
Dat onoplosbare probleem zit niet alleen in het hoofd maar is ook belichaamd.
Ergens in de neurale structuur zit een bijbehorend fenomeen dat de weerspiegeling is van een moment, situatie, emotie die op het moment zelf niet begrepen, gehanteerd, bevat, geleerd, aanvaard kon worden in het neurale systeem. Die ervaring wordt dan buiten het systeem gemanoeuvreerd (gedissocieerd) zodat de voortdurende stress die er op staat (vraag om hulp, om regulatie) niet meer het systeem beïnvloedt.
Die onbegrijpelijke of verbijsterende ervaring wordt vaak benoemd als ‘iets wat je niet in je kop krijgt, niet bij kunt, ‘can’t wrap your head around’, afkeer, angst- of leerstoornis, trauma’ (al dan niet met hoofdletter), een ‘trauma-capsule’ in BSP of de ‘exile’ in IFS.
De neurologie ervan is dat een overlevingsreactie vast is komen te zitten bij gebrek aan co-regulatie.
Het belangrijkste waar we mee werken is de diepe behoefte en vaardigheid van het zenuwstelsel en het brein om het lichaam va een steeds betere naar de beste versie van zich Zelf te brengen.
Door in getuigenis en vertrouwen vaardig in te spelen op dit vermogen kan het zenuwstelsel de lagen bescherming associatief beginnen te openen en af te pellen, knopen worden ontward en innerlijke plooien gladgestreken: er vindt verheldering en opheldering plaats,
Ik als coach-counselor stel congruentie (echtheid), onvoorwaardelijke acceptatie en empathie in de uitwisseling beschikbaar. We werken samen aan de vertrouwensrelatie waarin het proces kan groeien en bloeien.
Met de hulpvrager wordt in de geest van samenwerken, accepteren, compassie hebben, en een ontlokkende houding aannemen een eclectisch proces in gegaan dat de 3 fasen van Egan omvat: a. verheldering, b. nuancering/doelstellingen en c. actie omvat, met daarin de elementen: 1. engageren, motivatie (bereidheid, capaciteit en gereedheid), 2. focussen, 3. ontlokken en 4. verandering en 5. afsluiting.
Onze sessies kunnen verschillen in de mate waarin we in ons samenzijn gebruik maken van de communicatie met en mogelijkheden ons zenuwstelsel c.q. onze hersenen, van ons ‘Jungiaans Multiversum’, dat wil zeggen ons limbisch (zoogdier) brein en ons cerebellum (reptielenbrein) en het daarin aanwezige vermogen tot neurogenese (aanmaak van nieuwe hersencellen – vooral in de hippocampus, het gebied van geheugen en leren.
In coachen en counselen verloopt de communicatie in gespreksvorm, zonodig aangevuld met coachende of counselende interventies en technieken.
De lichaam georiënteerde fases worden door cliënten beschreven als ‘een steeds dieper verzonken raken, aandacht, concentreren, introspectie, interospectie, inzoomen, staren, naar een punt, mijmeren, een staat van ‘default mode network’, meditatie, mindfulness en (zelf) hypnose’.
Mijn hulp- en ondersteuningsaanbod is mogelijk op verschillende niveaus:
- Coachniveau– het verstandelijke niveau: je hebt een duidelijke hulpvraag en we gebruiken het dynamische T-GROW model om in gesprek je probleem helder te krijgen, te doorgronden en om te werken naar gemotiveerde en weloverwogen actie.
T-GROW kent 5 fases: Topic – onderwerp, Grow -doelen in SMART, Reality -zelf-evaluatie, analyse, Options – brainstorm, Way forward – acties.
In de 2e van de 5 fasen gaan we via ons innerlijk Multiversum, door de vraag te stellen naar de meest gewenste uitkomst en die te visualiseren
Het T-GROW coaching model van John Whitmore is ook de basis van alle Business Coaching.
Op dit niveau kan ook LTC ingezet worden. LTC is een verzameling van technieken, verbindingsprocessen genoemd, die sinds de jaren ’60 ontstaan zijn en elk in een makkelijk te volgen stappenplan ondergebracht zijn. LTC-technieken zijn toe te passen op de gebieden Ontstressen, Familie, Communicatie, Vanishing Twin en Onverwerkt Verdriet, Communicatie, Grensoverschrijding, Gezondheid en Herstel van Ziekte.
- Counselingniveau – het verstandelijk-emotionele niveau: je hebt een hulpvraag maar weet eigenlijk niet helemaal zeker of dat wel de juiste is – er zit veel emotie bij.
We werken cliënt-centraal, nemen in onze gesprekken alle ruimte om de te onderzoeken situatie helemaal te doorgronden waardoor de hulpvrager zelf zicht krijgt op mogelijke oplossingen en te ondernemen acties. We werken met de rijke geschiedenis, ervaring, methodieken en stappenplannen van client-centrale counseling, waarin in mijn ogen Internal Family Systems een van de meest hoogstaande vormen van interoceptieve counseling is.
Het Internal Family Systems Model is een integratieve gespreksmethodiek, ontwikkeld door Richard C. Schwartz sinds de jaren ’80. Het combineert systeemdenken met de opvatting dat de geest bestaat uit relatief discrete subpersoonlijkheden, elk met een eigen unieke gezichtspunt en kwaliteiten.
Bij trauma ontstaat uit evolutionair oudere delen een groep afwerende beschermers om een gewond deel heen die een hernieuwde verwonding proberen te voorkomen door de persoon mentaal en emotioneel te beïnvloeden.
Counseling en IFS zijn succesvol ingezet in een breed scala aan problematieken, waaronder chronische spanningen, neerslachtigheid, angsten, stress, middelenmisbruik en eetstoornissen. Ervaren brainspotters vinden zelfspotten diepgaander dan meditatie.
- Somatisch niveau– het belichaamde emotioneel-sensorisch niveau: hier zetten we een stap verder van praten naar voelen, waarnemen en belichaamd registreren. De client wordt begeleid in het focussen op fysieke ervaringen en wat daaronder ligt of mee verbonden is. Van daaruit wordt aandachtig de sensaties gevolgd en de somatische behoeftes, beelden en verlangens die daarbij ontstaan onderkend, uitgelicht en naar vervulling gebracht.
We putten uit de methodiek Focusing van Eugene Gendlin, vriend, collega en student van Carl Rogers. Focusing Experiencing ligt aan de basis van alle lichaam georiënteerde methodieken zoals Somatic Experiencing van Peter Levine en Sensimotor Psychotherapy van Pat Ogden.
Dit niveau kan ondersteund worden met Brainspotting, naar ontdekker David Grand een ‘Brein en Body, Mindfulness gebaseerde relationele behandelmethode’.
In BSP gaan we vanuit gesprek via gezamenlijk onderzoek naar een punt in de ruimte dat een bepaalde lading of behoefte vertegenwoordigt. Elke specifieke oogpositie maakt verbinding met een Brainspot, een hersengebied waar gedachten, beelden en emoties liggen opgeslagen. Door op dat punt te fixeren worden verborgen mentale uitdagingen onthuld en ontstaat er ruimte voor verwerking.
In Brainspotting zijn tientallen benaderingen (de zgn. set-ups) mogelijk.
In de loop van de afgelopen 20 jaar hebben leerlingen van David Grand naast de basale set-ups uitgangspunten en benaderingen ontwikkeld voor de behandeling van burn-out, eenzaamheid en sociale spanningen, hechting, pijn, verslaving, waarheid en leugen en Long-Covid. En er zijn positieve set-ups voor geluk, vreugde en vrede, de ziel. Er zijn spontane en beeldende set-ups voor kinderen en adolescenten die ook ingezet kunnen worden bij beelddenkers en neurodivergentie. Brainspotten voor baby’s gebeurt met verzorger en kind samen.
Brainspotten kan gedaan worden met en voor koppels en in groepen.
- Neuroplastisch niveau– op dit niveau vertrouwen we volledig op de evolutionaire zelfontwikkelende vermogens van het zenuwstelsel; de neurogenese en neuroplasticiteit.
We beginnen met een onderwerp, zoeken en vinden de resonantie van dat onderwerp in het lichaam, waarderen de intensiteit ervan met een schaalvraag en gaan dan, via een positief krachtpunt op reis door ons zenuwstelsel en de belichaamde ervaring.
We wachten, wachten op de associatieve reflecties uit het zenuwstelsel en volgen elke nieuwe verbinding.
Het brein scant zichzelf 7x per seconde en bouwt daarin elke keer een nieuw beeld van zichzelf en de ervaren situatie op. De belichaamde intentie/hulpvraag en de coördinaten van de (resource of activering) Brainspot zetten het zenuwstelsel aan tot een associërende zoektocht naar waarnemingen, ervaringen en beelden die gaandeweg in beeld brengen wat ooit door datzelfde brein niet begrepen, verwerkt, verteerd, ingepast en geleerd kon worden.
Nu wij volgroeide hersenen hebben, met name ons verstand, en met hulp van de relatie met de accepterende en mede veerkracht inbrengende hulpverlener kunnen we getuigen, begrijpen, vatten wat er gebeurd is en in mededogen tot een aanvaarding, oplossing en kalmerende integratie komen